معنی ترس و چگونگی شناخت ترس

خرید بک لینک

نویسنده : بابک اسماعیلی

ترس در ساده ترین تعریف یعنی واکنش ما نسبت به آنچه هنوز روی نداده است. ترس یک احساس است و یک پدیده ی فیزیکی نیست. با هیچ متری نمیتوانیم شدت ان را اندازه بگیریم. حتی در موارد بسیاری نسبت به آن آگاهی نداریم.
ترس از بلندی ترس از رد شدن از خیابان ترس از تاریکی ترس های شناخته شده ای هستند.
اما ترس هایی هم هستند که ما نسبت به آن کمتر آگاهیم. مثلا وقتی در کلاس درس سوالی را از ترس مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن نمی پرسیم.
ترس هایی هم هستند که ما نسبت به آنها هیچ وقت آگاهی پیدا نمی کنیم : مثلا ترس از دست دادن شغل خود به خود ما را وادار می کند به رییس نزدیک شویم و به جای این که در سازمان فردی در خدمت اساسنامه سازمان باشیم به گماشته ی رییس تبدیل می شویم. ترس از دست دادن شغل باعث می شود که نسبت به حقوق کمی که می گیریم اعتراض نکنیم و به یک زندگی برده وار رضایت دهیم.
ترس هایی هم هستند که چنان در ناخود آگاه ما و زیر لایه های پنهان ذهن قرار دارند که دستیابی به آنها بسیار دشوار است. این ترس ها اثرات بسیار جدی تر بر زندگی ما می گذارند و معمولا با این ترس است که دیگران مثل پدر و مادر نافرهیخته یا دولت می تواننند ما راکنترل کنند.
والدین نافرهیخته برای کنترل فرزند یا فرزندان از ترساندن آنها استفاده می کنند همچنین یک دولت مستبد برای کنترل شهروندان از ترس استفاده می کند. مواردی مثل اعدام در ملا عام یا گشت ارشاد به طور مطلق جنبه ایجاد رعب و وحشت دارند و جمهوری اسلامی تنها و تنها برای گسترش ترس در بین شهروندان است که از این دو عامل استفاده میکند.
کارها زمانی خراب می شود که هر یک از ما بر اساس ترس هایمان تصمیم می گیریم و عمل می کنیم. به گذشته نگاه کنیم : هر بار که تصمیمی بر اساس ترس گرفتیم نتیجه را بررسی کنیم.
کسانی تنها دلیل ازدواجشان ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن توسط دیگران بوده است.
کسی را عاشقانه دوست داریم اما ترس مانع می شود که با او یا خانواده در مورد دوست داشتن شخص مورد نظر حرف بزنیم.
دولت به طور سازمان یافته تبلیغ ترس از بدتر شدن می کند تا به تصمیم بد وادارمان کند.
در این مرحله از گفتگو - هر چند هنوز یک طرفه است - مانیاز داریم ترس را بشناسیم. بسیاری از ماها نمی دانیم ترس های پنهان ما چیست و چطور در چنبره ی آنها اسیریم و عملا این ترس ها هستند که باعث تصمیم و رفتار ما می شوند و نه اراده ی آزاد ما.
حتی شزکت در یک گفتگوی مکتوب و نوشتن در باره ی ترس هایمان نیز ترسناک است. می ترسیم در موردشان حرف بزنیم.
امیدوارم در این گفتگوی یک هفته ای همراه شوید - یا با دیگران مثل اعضای خانواده یا همکاران - در موردش حرف بزنید تا بتوانیم موضوع را برای خودمان دقیق کنیم که ما معمولا تحت تاثیر ترس تصمیم می گیریم و عمل می کنیم و برای جلوگیری از این رویداد لازم است ترس هایمان را بشناسیم.

در مراحل بعد در این مورد حرف می زنیم که وقتی ترس هایمان را شناختیم چطور می توانیم تصمیم گیری و عمل را در کانالی دیگر بیاندازیم.


برچسبها: ترس همیشه ممکن است بدتر از این شود......

ما را در سایت همیشه ممکن است بدتر از این شود... دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 64 تاريخ: پنجشنبه 11 آبان 1396 ساعت: 8:26

صفحه بندی